Feiten en fabels over het openbaar vervoer

  • door

Als student, forens of als je gewoon ergens naar toe moet, heb je in Nederland een ruime keuze aan openbaar vervoer waar je gebruik van kan maken. De bus, trein, tram, metro, veerpont… keuze zat! Ook als ervaren OV-reiziger vraag je je soms wel eens af ”mag ik eerste klas reizen als het helemaal vol is in de tweede?” of ”waar moet ik instappen in de bus?”. Vragen die gemakkelijk lijken of waar mensen een antwoord op denken te hebben, maar velen hebben het toch echt fout. Daarom volgt hieronder een lijstje van fabels en feiten over het openbaar vervoer. Check om te zien hoeveel jij er daadwerkelijk weet!

Instappen na het fluitsignaal: fabel

Je bent iets te laat weggegaan van huis en je kon ook nog eens nergens je fiets kwijt: de werkelijkheid voor velen in de ochtend. Dat wordt dus haasten naar het perron! Dan moet je ook nog je OV-pas vinden, de poortjes door, zolang het geldt een mondkapje opdoen, en rennen naar het station. Opeens hoor je het fluitsignaal: je sprint naar de trein en je hebt het gered. Maar mocht je eigenlijk nog wel instappen? Nee, het signaal is echt bedoeld als waarschuwing dat de deuren gaan sluiten en dat je er eigenlijk niet meer in mag. Maar veel reizigers gebruiken dit moment om alsnog mee te kunnen met de trien.

Achterin instappen in de bus mag: feit en fabel

Deze zit er net tussenin. Meestal moet je voorin instappen, om vervolgens je OV-pas te scannen of te betalen, de buschauffeur gedag te zeggen en plaats te nemen. Maar soms kan je ook via de achterdeuren de bus betreden. Dit geeft de chauffeur dan aan. De buschauffeur leert in zijn bus theoriecursus veel over bepaalde situaties en wat dan te doen; als hij acht dat het verantwoord is om de achterste deuren ook te openen, zal hij dit ook doen.

Stil zijn in de stiltecoupé: feit

Ja, het is wel echt de bedoeling dat je stil bent in zo’n coupé. Niets is vervelender als je er rustig zit te werken dat anderen dan gaan praten. Check dus vooraf of je niet in de stiltecoupé zit met je vrienden, want je zult gegarandeerd geërgerde blikken krijgen van medereizigers. De conducteur checkt als hij langskomt of iedereen daadwerkelijk stil is, maar zodra hij vertrekt is het aan de passagiers om zich er aan te houden.

Heb je interesse om in het OV te werken, bijvoorbeeld als buschauffeur? Kijk dan eens op www.abcrijopleidingen.nl voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *